Visual: interprétation of MadMen seen on the excellent website of the Helvetica lovers.
Would not be the crazy currently enthusiasm for TV series a thirst of content from the spectators ? Of a content more subtil and
deeper than just a good story? Of an affection for the characters who have the time – and who take it – to reveal who they are and take part of our life?
Isn’t what every advertiser dreams on?
We all know that in communication too, sagas has a much more powerful effect than a one shot. The brand, if remaining herself, creates long term relationships with her public. Not only its awareness increases, but the affectivity for her too. The brand can afford to go further than her competitors, so emerge and experiment new concepts. People knows her and will forgive her possible errors. Big creativity without (almost) any risks : sounds good for the brand’s image.
Ads built year after year with relevance touch people’s heart for a long time, for example Carlton Draught beer* with the BIG ad epic parody, skytroop show or slow mo (full version).
Emotionaly richer, reassuring (we know the characters and the context) series have an anti-crisis effect in these uncertain and heavy times. Would not it be nice for brands to think a story in time, rather than adding the same message on different channels? Note that the new hit series show an unmatched level of quality that pays off and that advertising should get inspired.
*Credits: 2005 and 2006, ad agency George Patterson Y&R, Melbourne for Foster’s Australia. 2008, ad agency Clemenger BBDO Melbourne, Australia.
Visuel: interprétation de MadMen vue sur l’excellent site des amoureux de l’Helvetica.
L’engouement effréné pour les séries, n’est-ce pas une soif de contenu de la part des spectateurs? D’un contenu plus subtil et plus approfondi qu’une simple narration ? D’un attachement réel pour des personnages qui ont le temps – et qui le prennent – de s’épaissir, jusqu’à faire partie de la vie des spectateurs?
N’est-ce pas précisément ce dont rêve tout annonceur ?
En communication également, personne ne niera que les sagas créent une image plus forte qu’un one shot. La marque qui établit des relations à long terme avec le public, si elle reste elle-même, est de plus en plus connue, affectivement connue. Elle peut se permettre d’aller plus loin que ses concurrentes dans le fond et dans la forme de ses messages. C’est bien pour émerger et c’est bien pour expérimenter: on la connaît, on lui pardonne ses éventuelles erreurs. De plus en plus créative (presque) sans risque, la marque renforce profondément sa notoriété.
Des exemples de sagas publicitaires: Carlton Draught beer the BIG ad, skytroop show or slow mo (version longue).
En outre, les séries sont rassurantes et leur effet anti-crise recherché en ces temps incertains. Tous les moyens – de plus en plus abordables – sont à la disposition des marques. Ne serait-il pas intéressant de penser une histoire dans le temps plutôt que de
multiplier le même message sur différents canaux ?
Remarquons en passant que les nouvelles séries à succès ont un niveau de qualité inégalé qui porte ses fruits et dont la publicité devrait recommencer à s’inspirer.
*Credits: 2005 and 2006, ad agency George Patterson Y&R, Melbourne for Foster’s Australia. 2008, ad agency Clemenger BBDO Melbourne, Australia.